Rabu, November 19, 2008

Tolongla masyarakat Islam Volgograd, Russia

Tolonglah masyarakat Islam Volgograd, Russia.
Dilulus terbit pada Saturday, October 25 @ 11:38:33 MYT oleh TokPenghulu
"assalamualaikum saudara2 ku.. aku melihat sendiri depan mata ku bagaimane sshnye masyarakat islam disini. aku melihat sendiri perkembangan islam di sini. tapi yang sedihnya,mereka masuk islam,tapi tak ade tempat utk belajar islam. mereka minat dgn islam,terima islam. tapi nak belaja tentang islam, tak kesampaian kerana masjid berjauhan..sekarang ni,masyarakat di sini sedang berusaha mendapatkan sumbangan utk membina sebuah masjid lagi. masjid yang sedia ade di tempat pembinaan tu boleh memuatkan hanye 30 jemaah saje..aku pernah ke masjid tu,seperti biasa bile memasuki masjid,sebelum khutbah jumaat aku akan bace quran. tapi hari tu aku tergaman,bile aku buke quran utk bace,ahli2 jemaah mengerumuni aku..aku merasa pelik. mereka meminta aku utk kuatkan bacaan ku. mereka cakap mereka tak reti baca quran,jadi mereka hanye boleh dgr. kat masjid tu takde mikrofon..lepas aku baca,dieorg peluk aku dan mengucapkan terima kasih byk2..sekarang ni,tapak masjid tersebut diluluskan utk diperluaskan. .tu pun mengambil mase yang lame. kite tak ade peruntukan,jadi terpaksa kutip derma. utk pengetahuan seme,setiap kali masuk duit biasiswa,kite akan buat kutipan derma. dan derma juga kite mintak dari ibu bapa..sekarang ni,hampir 3 ratus ribu hasil kutipan derma dari duit biasiswa kami dan ibu bapa. 1 lagi,tahun lepas seorang wakil rakyat dari kelantan mendermakan sepuluh ribu. tu pun atas dasar percayakan seorg pelajar kat sini yang pergi mintak derma dgn dia..jadi aku merayu pade sahabat2 di malaysia..tolonglah masyarakat disini..mereka memerlukan masjid. aku dah jalankan tanggungjawabku sebagai islam utk menghebahkan berita ni.
sila layari laman web ni:-

1 ulasan:

  1. jazakumullah..harap kita sedikit sebanyak dapat meringankan beban muslimin dan muslimat di volgograd

    BalasPadam